15 May 2014
xiaomi dari china pemacu produk telefon pintar kos rendah di asia
Xiaomi yang sebelum ini kurang dikenali di luar China, namun pembuat telefon pintar ini dapat berkembang dengan pesat di barisan hadapan dalam gelombang baru jenama Asia telefon harga rendah berspefikasi tinggi mencabar dominasi Apple dan Samsung .
Dalam tempoh tiga bulan hingga Mac, Xiaomi melepasi Apple dan lain-lain pemain Asia yang mantap seperti Huawei dan Sony untuk menjadi jenama telefon pintar ketiga terbesar di China dalam pasaran, kata firma penyelidikan pengisi Teknologi.
Samsung memegang tempat teratas pada 18%, diikuti oleh tempatan Lenovo dengan 12%.
Dengan berasas teknologi terkini ,pembuat dari Beijing ini berkenaan dapat menjual 18.7 juta telefon pada tahun 2013, dan mensasarkan jualan sebanyak 60 juta tahun ini dan 100 juta pada tahun 2015.
Menggunakan teknologi tinggi tetapi kos rendah model jualan, Xiaomi bertujuan untuk memasuki pasaran yang luas yang mementingkan bajet rendah di Asia yang mahukan yang terbaru dalam teknologi telefon pintar.
Firma penyelidikan teknologi IDC berkata dalam satu laporan Februari bahawa telefon pintar murah akan menjadi pemacu utama jualan dalam segmen kos rendah di pasaran baru muncul di luar China.
Telefon bimbit di jual kurang daripada AS $ 100 (RM322.65) yang mana menyumbang hampir separuh daripada jualan alih di seluruh dunia, dengan dua pertiga daripadanya yang berharga di bawah AS $ 50..
"Asia telah berkembang dengan populasi muda yang mahu teknologi telefon pintar terbaru, tetapi (mereka mempunyai) kekangan belanjawan terhad," kata Mykola Golovko, kanan penganalisis elektronik pengguna di firma penyelidikan Euromonitor International.
Data Euromonitor pada tahun 2013 menunjukkan pasaran utama golongan berusia di antara 15-34-tahun terdiri antara 25% dan 40% daripada penduduk di negara-negara seperti Malaysia, Vietnam, Indonesia dan China.
Tidak seperti pesaing gergasi, Xiaomi mempunyai kuasa pengiklanan yang minimum dan tidak mempunyai perniagaan runcit yang membantu mengekalkan harga rendah.
Sebaliknya, ia tertumpu kepada budaya penggunaan media sosial, termasuk Weibo China.
Kebanyakan pengguna - digelar "peminat Mi" oleh Xiaomi - membeli telefon mereka secara langsung melalui laman web semasa jualan "flash" .
Xiaomi, yang namanya bermaksud sekoi dalam bahasa Mandarin, sedang mencari pasaran lebih jauh dan di terajui oleh bekas orang kuat Google Hugo Barra bagi menerajui pertumbuhan antarabangsanya.
Telefon Xiaomi, menawarkan pemproses dan reka bentuk anggun yang mampu bersaing dengan model Samsung dan menggunakan perisian terkini Android , yang dijual lebih murah daripada harga sebuah Samsung Galaxy S5 atau 5S iPhone.
Seperti model Redmi dijual pada harga S $ 169 (RM436.98) berbanding dengan Sg $ 388 untuk Samsung Galaxy S3, yang mempunyai spesifikasi yang setanding.
Manakala Mi3 yang lebih tinggi-akhir dijual pada harga S $ 339, berbanding S $ 1,068 untuk Galaxy S5 dan S $ 1,148 bagi 5S iPhone dengan 32 gigabait penyimpanan.
Xiaomi tidak bersendirian dan pakar-pakar industri berkata orang orang di Asia selesa dengan pembuat tersebut.
Di Filipina Cherry Mobile, Micromax India dan Q-Pintar di Vietnam sudah pun menjadi pemain utama , dengan telefon pintar bercirikan skrin besar di mana harga runcit dari serendah AS $ 30 tanpa sebarang subsidi dari syarikat penerbangan.
Lain-lain termasuk Smartfren dan Cyrus di Indonesia, Ninetology di Malaysia, QMobile di Pakistan dan I-Mobile di Thailand.
Satu laporan oleh IDC berkata apa-apa "vendor tempatan" memegang 39% daripada jumlah bahagian pasaran di rantau Asia Pasifik tidak termasuk Jepun.
Hampir 530 juta telefon pintar telah di jual kepada pengguna di negara-negara Asia-Pasifik pada tahun 2013, IDC berkata, membentuk 52% daripada jumlah global.
Xiaomi boleh melakukan dengan baik dengan penguasaan Samsung di peringkat antarabangsa semakin di diragui.
IDC berkata Samsung menjual 313900000 telefon pintar pada tahun 2013, berbanding dengan Apple 153400000.
Xiaomi bercadang berpindah ke sembilan negara-negara lain selain dari Singapura tahun ini.
"Dengan Xiaomi sebagai contoh, ia boleh mencari model jualan dalam talian sukar untuk di laksanakan di negara-negara seperti Indonesia dan Filipina di mana tidak mempunyai kadar penembusan internet seperti di Singapura," kata Ryan Lai, seorang penganalisis penyelidikan peranti mudah alih IDC dari Kuala Lumpur .
Manakala pemain utama seperti Apple dan Samsung telah merancang mengeluarkan "elektronik boleh pakai" seperti peranti pergelangan tangan, mereka tidak mungkin untuk menyerahkan wilayah telefon pintar kepada syarikat baru, kata Golovko Euromonitor.
"Kami menjangkakan telefon pintar kekal sebagai pusat perhatian untuk pemimpin pasaran semasa dan pengeluar kos rendah yang sama," katanya.
No comments:
Post a Comment