keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

19 March 2014

berakhirnya era window XP



ARIL 8 , 2014 nanti  akan menandakan akhir sokongan untuk Windows XP. Ini bermakna bahawa Microsoft tidak lagi menyediakan maklumat terkini atau patch keselamatan untuk sistem operasi yang dilancarkan pada tahun 2001.

Kemas kini utama yang terakhir kepada perisian itu dikeluarkan pada tahun 2008. Hasilnya, pengguna XP tidak lagi akan dijamin mempunyai perisian yang selamat 100%, dan Microsoft menggalakkan mereka untuk menaik taraf kepada OS dengan sokongan semasa.

Editor perisian mengingatkan pengguna tiada  kemas kini keselamatan  akan disediakan untuk versi Windows yang tidak lagi disokong. Dari segi praktikal , ini bermakna bahawa malware baru boleh mengambil kesempatan daripada kelemahan keselamatan mungkin tinggal untuk melampiaskan malapetaka yang serius. Atas sebab ini , pengguna dinasihatkan untuk memasang sistem operasi baru daripada berpegang dengan Windows XP, terutamanya jika mesin mereka sentiasa disambungkan ke internet.

Tidak mengejutkan, Microsoft mengesyorkan menaik taraf secara langsung untuk Windows 8.1, versi terbaru OS itu. Ini adalah satu pilihan untuk pengguna yang PC memenuhi syarat-syarat minimum: kelajuan pemproses 1GHz atau di atas, DirectX 9 kad video dengan WDDM , sekurang-kurangnya 1GB RAM dan cakera keras 16GB atau lebih. Pengguna juga boleh memilih untuk beralih kepada Windows 7.

Pilihan terakhir , sudah tentu, adalah semata-mata untuk membeli PC baru yang dilengkapi dengan OS semasa, terutamanya jika mesin semasa seseorang tidak dapat mengendalikan Windows 8.1.

Microsoft dilancarkan secara rasmi Windows XP, dalam versi yang berasingan bagi golongan profesional dan pengguna individu, pada 25 Oktober 2001. Sebelum keluar dari  pasaran pada 30 Jun, 2008, Microsoft dijual 400 juta versi XP , yang mempunyai pasaran global bagi lebih 80% ketika  kemuncaknya.

Pada masa pelancarannya, XP merevolusikan antara muka perisian tandatangan Microsoft , menyampaikan ciri-ciri penyesuaian , menu permulaan dipermudahkan , bar tugas dirombak dan juga kemampuan untuk menulis  fail pada CD- ROM . Hari ini, XP memegang rekod untuk versi paling lama di pakai  kepada Windows. Walaupun pengunduran dari pasaran pada tahun 2008 , XP kekal OS yang paling digunakan di dunia sehingga Oktober 2011 , apabila ia telah diambil alih oleh Windows 7.

Selain daripada kelemahan yang mungkin untuk malware selepas tarikh cut-off pada 8 April , Windows XP akan terus berfungsi seperti sebelum ini.

Menaik taraf kepada Windows 8.1 daripada Windows XP , panduan datang  daripada Microsoft: windows.microsoft.com

No comments :

Post a Comment