keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

27 February 2014

kita sebagai rakyat patut bangga....PM 1 malaysia kita sebagai antara pemimpin terboros di dunia



Minggu ini sekali lagi Malaysia dikenali di peringkat antarabangsa. Setelah beberapa kehebatan dan kecemerlangan yang berjaya dilakukan oleh pelbagai individu serta dalam pelbagai bidang sebelum ini yang sekaligus mengangkat nama Malaysia makin harum di persada dunia, kehebatan yang berlaku kali ini lebih "terangkat" lagi.

Lporan terbaru telah membariskan Perdana Menteri, Najib Razak diantara lima pemimpin dunia yang paling boros. Bersama dalam senarai itu ialah Presiden Zimbabwe, Robert Mugabe, bekas Perdana Menteri Itali, Silvio Berlosconi, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Korea Utara, Kim Jong-Un.

Najib dianggap boros kerana membelanjakan wang yang banyak bagi kos perjananan beliau dan perbelanjaan keluarganya sejak lima tahun lalu, di samping memperuntukan sejumlah besar wang lagi untuk menggaji pelbagai kumpulan konsultan dan penasihat bagi membantu pentadbirannya.

Robert Mugabe pula terkenal sebagai pemimpin yang boros terutama dalam meraikan ulangtahun kelahirannya yang ke-90 baru-baru ini, walaupun di ketika sebahagian besar rakyatnya sedang menderita kelaparan dan hidup dibawah paras kemiskinan manakala Berlosconi adalah pemimpin playboy yang gemar bersukaria dan menghabiskan hampir setiap malamnya dengan dikelilingi gadis-gadis jelita di beberapa rumah agam yang dimilikinya.

Netanyahu pula dikenali sebagai pemimpin yang suka membeli perhiasan mahal untuk kediaman dan pejabatnya di mana kos membeli lilin wangi dan bunga saja sudah menelan belanja yang cukup menggemparkann, sementara Jong-Un yang baru beberapa tahun mengambil alih tampuk Korea Utara daripada bapanya adalah juga terkenal dengan kegemaran membeli perhiasan yang mahal-mahal di mana dilaporkan perbelanjaan untuk barangan mahalnya untuk tempoh setahun terakhir ini menyamai dua kali ganda pengeluaran yang dilakukan oleh bapanya dalam tempoh setahun.

Dengan Najib termasuk dalam senarai lima terboros ini dan dibariskan dengan nama-nama yang tidak asing lagi seperti Mugabe, Berlosconi, Netanyahu dan Jong-Un, bermakna Malaysia makin dikenali di peringkat antarabangsa. Najib dengan kehebatannya berbelanja yang cukup "terangkat" itu akhirnya berjaya mengangkat namanya dan juga nama Malaysia untuk lebih dikenali lagi di peringkat global.

Memandangkan tahun ini merupakan Tahun Melawat Malaysia dan kempen untuk menarik kehadiran pelancong turut giat dijalankan sejak tahun lalu lagi, kehebatan yang berjaya ditonjolkan Najib ini pastinya akan membuatkan lebih berganda lagi pelancong mengunjungi negara ini.

Namun sebagai rakyat Malaysia yang merasai sendiri pelbagai keperitan melalui kenaikan kos sara hidup, peningkatan harga barang dan dalam masa yang sama pemberian sekelumit tunai BR1M diagung-agungkan seakan-akan untuk menutup pemborosan dan belanja mewah pemimpin, tersenarainya Najib dalam kelompok lima terboros ini adalah suatu malapetaka bagi negara.

Di ketika rakyat terbeban dengan pelbagai kesukaran dan hutang negara sudah mencecah 54 peratus daripada KDNK negara, Najib sebaliknya dilihat di peringkat antarabangsa sebagai pemimpin yang boros dan suka bermewah.

Ini akhirnya akan menjadikan negara kita tidak lagi dipandang tinggi walaupun kita mempunyai bangunan KLCC yang merupakan keempat tertinggi di dunia. Kedudukan negara sebagai negara Islam yang penuh toleransi dan setiap tahun menganjurkan Musabaqah Al-Quran akan dengan sendirinya pudar roh keIslamannya.

Negara-negara jiran, baik yang lebih maju mahupun yang lebih ke belakang berbanding kita, pastinya sekarang ini mulai memandang sinis dan mentertawakan kita atas pencapaian ini. Malah pelancong yang datang juga mungkin bukan lagi untuk menikmati keindahan pemandangan dan kesedapan makanan tetapi lebih untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenai kemewahan Perdana Menterinya.

Jika hanya dalam tempoh lima tahun berkuasa saja Najib sudah berjaya membariskan namanya dalam "kelompok lima terbaik" ini, pastinya jika diberi lebih masa, makanya lebih banyak lagi "pencapaian" mengkagumkan yang mampu dilakukannya atas nama dan kuasa sebagai Perdana Menteri.

Kiranya pelbagai kelemahan mengenai Najib, termasuk yang dikritik keras oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin selama ini belum cukup kuat untuk merangsang pertukaran Najib, begitu juga dengan pelbagai derita dan sengsara yang mulai dirasai sendiri oleh rakyat, kehebatan terbaru Perdana Menteri ini mungkin merupakan satu lagi alasan kukuh ke arah yang sama.

Dengan meletakkan dirinya dianugerahkan dalam senarai lima paling boros di dunia, rakyat pada hakikatnya sudah cukup malu dan terhina dengannya. Rakyat tidak sanggup lagi jika selepas ini kita tersohor lagi di peringkat antarabangsa misalnya dalam kategori negara bakal bankrap, hutang paling banyak atau kerana memiliki gelang mahu pun cincin di antara lima yang termahal dalam dunia.

No comments :

Post a Comment