keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

21 February 2014

tips guna penghawa dingin ketika cuaca panas




TNB dalam satu kenyataan berkata, antara langkah yang boleh diamalkan ialah;

1) Menyelaraskan suhu sistem penghawa dingin di antara 23 hingga 25 darjah selsius serta kerap menukar atau membersihkan penapis pendingin hawa.

2) Menutup semua pintu dan tingkap serta lubang udara bagi memastikan udara sejuk tidak keluar dari bilik selain mencadangkan untuk membuka kipas dan menetapkan masa pendingin hawa untuk ditutup pada waktu malam.

3) Penggantian pendingin hawa yang berusia lebih 10 tahun dengan yang baharu kerana pada tempoh berkenaan unit itu tidak lagi efisien untuk digunakan.

4) Memilih unit yang mempunyai bintang kecekapan tenaga yang paling tinggi kerana peralatan itu lebih cekap berfungsi.

5) Pilih saiz dan jenis yang tepat bagi menepati kehendak yang diperlukan. Penghawa dingin yang besar bukan saja lebih mahal malah menyebabkan bil elektrik lebih tinggi kerana alat pemampatnya perlu berputar dan berhenti secara berulang.

1 comment :

  1. Tiba-tiba TNB Memberikan Tip Penggunaan Pendingin Hawa, Patutnya GLC ini membatalkan kenaikan tarif elektrik baru-baru ini, bukannya menjadi pakar perunding produk elektrik kerana sebanyak mana pun tip diberikan bil elektrik pengguna masih tinggi.

    GLC ini mengumumkan di akhbar keuntungan berbilion-bilion RM, tetapi masih mahu menaikkan tarif untuk mengejar keuntungan yang lebih tinggi. Dalam masa yang sama, mereka cuba meredakan kemarahan rakyat dengan melakukan perkara di atas.
    ...alahai banggangnya...!!!

    ReplyDelete