keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

20 April 2014

telefon bimbit yang diseludup merupakan satu kebimbangan yang semakin meningkat di penjara AS




BAHAYA BENTUK BARU: Pegawai Penjara di Florida dan di seluruh negara berjuang  menentang pelbagai  jenis penyeludupan kepada penghuni: penjara  terutamanya  telefon bimbit.

WINSTON-SALEM, North Carolina: Telefon-telefon selular yang diseludup ke penjara oleh pengawal  yang rasuah, disembunyikan di dalam bekas makanan atau dilemparkan atas pagar keselamatan merupakan kebimbangan  semakin meningkat bagi penguatkuasaan undang-undang yang mana  ianya boleh di gunakan  untuk menakut-nakutkan saksi, tawaran  bekalan  dadah langsung dan  pelan melarikan diri .

Kebimbangan tentang alat-alat seludup  berkenaan datang ke dalam sorotan  berita nasional bulan ini apabila pegawai-pegawai AS menuduh ahli geng  tegar yang terkenal  yang sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup di North Carolina menggunakan telefon mudah alih yang tersembunyi di dalam sel penjara untuk menyusun penculikan bapa wanita yang mendakwa  beliau.

Tiada angka dipercayai didapati secara meluas kepada berapa banyak telefon bimbit berada dalam tangan 2.3 juta penghuni tempatan, negeri dan persekutuan penjara di Amerika Syarikat, tetapi statistik menunjukkan peningkatan  yang  pantas dalam menanggani  masalah.

Di California, misalnya, bilangan telefon bimbit seludup ditemui oleh kakitangan  yang membuat  pemeriksaan teliti  melonjak kepada lebih daripada 15,000 pada tahun 2011, lebih daripada 10 kali 1,400 disita pada 2007.

"Pegawai Penjara  dulu  bimbang tentang rokok dan dadah serta senjata lain. Sekarang telefon bimbit," kata Tod Burke, seorang profesor keadilan jenayah di Universiti Radford di Virginia. "Janganlah melakukan kesilapan mengenainya, yang telefon bimbit adalah juga seperti barang  berbahaya atau lebih berbahaya daripada  bahan seludup yang lain."

Pihak berkuasa negeri mengambil pelbagai langkah untuk melumpuhkan pemilikan telefon bimbit di penjara, bermula dengan meluluskan undang-undang yang menjadikannya satu jenayah, kata Burke, seorang bekas pegawai polis.

Selain menggunakan pengesan logam, pengimbas badan sinar-X, pemeriksaan badan  dan pencarian isyarat WiFi, serta  mendapatkan anjing polis yang banyak  dilatih untuk menghidu keluar telefon.

Pada bulan Mac,  jabatan Mississippi berkata ia akan memperuntukkan US $ 1.3mil (RM4.21mil) untuk memasang halangan jaring tinggi di penjara-penjara yang di dapati  menyimpan barang-barang  berkenaan daripada melemparkan atas pagar berkenaan.

Telefon bimbit kadang-kadang tersembunyi di dalam bola keranjang, bola atau bola tenis, walaupun dihantar dengan  tembok sasaran menembak anak panah , kata pakar-pakar.

Mississippi merancang untuk memperluaskan penggunaan teknologi yang membolehkan pihak berkuasa untuk menyekat panggilan yang tidak dibenarkan di dalam penjara. Sistem ini telah berjaya  memberhentikan  hampir 6 juta panggilan telefon haram dan teks sejak dilancarkan 2010, menurut pihak berkuasa  negeri ini.

"Saya tidak boleh  tidur nyenyak kerana bimbang tentang  isu  telefon bimbit ini,"  Pesuruhjaya  Mississippi Christopher Epps, yang berkhidmat sebagai presiden Persatuan tahanan Amerika, berkata dalam satu kenyataan. "Kami mempunyai bukti yang mereka telah menggunakannya  dalam  aktivi melarikan diri, untuk meletakkan kesalahan kepada pada orang lain dan untuk aktiviti-aktiviti jenayah yang lain."

Pegawai Maryland berkata tahun ini bahawa mereka telah "berjaya akses" teknologi untuk pusat tahanan bandar  di Baltimore  dalam menanggani  belenggu  jenayah berkenaan  sebagai sebahagian daripada   tindakan tegas  dipergiatkan terhadap  aktiviti  telefon bimbit seludup.

Satu  pendakwaan persekutuan pada November  lalu  kata percambahan telefon bimbit membolehkan pemimpin penjara keluarga  geng Black   menyelaras jenayah seperti pengedaran dadah, pengubahan wang haram dan pembunuhan dari penjara Baltimore itu.

Di North Carolina, pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang berkata  bagaimana  banduan Kelvin  Melton menggunakan telefon mudah alih untuk memberikan arahan ke atas bagaimana untuk membunuh bapa pendakwa dan melupuskan tubuhnya.

Penculik menculik  Frank Janssen, 63, dari rumahnya di Wake Forest pada 5 April dan dijadikan  tebusan di sebuah apartmen Atlanta sehingga ejen persekutuan selamatkan dia empat hari kemudian. Lapan orang, termasuk Melton, telah didakwa di penculikan.

Pegawai penguatkuasa undang-undang tidakdapat  mengulas mengenai bagaimana Melton  memperolehi telefon bimbit, tetapi katanya ia  di bongkar  apabila pihak berkuasa tiba dan  berjaya  merampasnya. Satu siasatan sedang dijalankan, kata North Carolina Pengarah penjara George Sulaiman.

"Ini telah menjadi pertempuran berterusan selama beberapa tahun," kata Sulaiman. "Ia adalah satu masalah utama keselamatan untuk kita." - Reuters

No comments :

Post a Comment