keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

05 April 2014

microsoft menawarkan Windows secara percuma di telefon dan tablet



Microsoft Corp berkata kelmarin  ia akan memberikan sistem operasi Windows untuk pembuat telefon pintar dan tablet yang kecil kerana ia bertujuan untuk merebut peluang  dalam pasaran yang berkembang pesat.

Langkah Microsoft, diumumkan pada persidangan pemaju tahunan di San Francisco, adalah suatu percubaan untuk memperluaskan asas pengguna kecil versi mudah alih Windows, dengan harapan bahawa lebih ramai pelanggan akan akhirnya menggunakan perkhidmatan berasaskan awan Microsoft seperti Skype dan Office.

Sehingga kini, Microsoft telah  mengenakan bayaran kepada  pembuat  telefon dan tablet menggunakan versi sistem Windows pada peranti dan ianya  telah dilakukan dengan jayanya selama bertahun-tahun dengan Windows pada komputer peribadi. Pembuat perkakasan memasukkan  faktor kos itu ke dalam harga jualan setiap peranti.

Model yang telah dicabar di beberapa tahun kebelakangan ini oleh sistem percuma Google Inc Android untuk telefon dan tablet , yang  mana  pembuat perkakasan  bersandar sistem  operasi   ini  menyumbang lebih daripada 75% daripada semua telefon pintar yang dijual tahun lepas.

Sebaliknya , telefon Windows berkuasa telah juga dikaji semula tetapi  hanya  menakluki  sekitar  3% daripada pasaran telefon pintar dunia tahun lepas. Tablet Windows mempunyai hanya kira-kira 2% daripada pasaran tablet, menurut firma penyelidikan Gartner berteknologi .

Langkah Microsoft untuk menjadikan Windows percuma untuk sesetengah peranti  menjadi tunggak utama falsafah asal Bill Gates ,di mana  perisian yang perlu dibayar, membawa kepada kejayaan kewangan besar-besaran Microsoft sejak empat dekad yang lalu. Tetapi penganalisis berkata ia merupakan satu tindak balas yang realistik untuk kejayaan  mengatasi  sistem operasi percuma Android.

"Microsoft sedang menghadapi cabaran di peringkat mudah alih dan tablet dan perlu menukar strategi mereka untuk menggerakkan jarum pertumbuhan , ini adalah langkah pertama yang baik dan logik, " kata Daniel Ives , seorang penganalisis di Pasaran Modal FBR .

Ia datang seminggu selepas Ketua Eksekutif Microsoft Satya Nadella melancarkan versi baru Word, PowerPoint dan Excel aplikasi untuk iPad Apple Inc .

Langkah itu menunjukkan Microsoft kini lebih berminat untuk mendapat bahagian pasaran bagi perkhidmatan berasaskan awan pada mana-mana platform atau peranti, berbanding dengan pendekatan tradisional meletakkan Windows di tengah-tengah segala-galanya ia.

No comments :

Post a Comment