keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

03 April 2014

hati hati mengendong bayi



CARA memakai pengendong bayi.

Ramai ibu bapa tidak mempunyai pengetahuan mengendong atau mendukung bayi dengan betul kerana tidak memikirkan kesan jangka panjang sekiranya teknik itu salah.

Sebenarnya mengendong bayi dengan cara salah akan memberi kesan kepada anak yang masih kecil terutama pada tulang paha.

Kaedah mengendong bayi yang masih kecil perlu betul bagi mengelakkan kesan yang tidak diingini berlaku.

Banyak teknik yang boleh digunakan untuk mengendong bayi, antaranya meletak di bahagian depan atau belakang mengikut keselesaan ibu dan anak.

Bagi bayi berusia enam bulan ke bawah lebih baik meng­gunakan teknik meletak di bahagian hadapan atau silang untuk memberi keselesaan padanya.

Bayi kecil mempunyai tulang yang masih lembut dan teknik yang salah boleh mendatangkan kecederaan padanya. Bagi bayi enam bulan ke atas atau yang sudah boleh duduk sendiri boleh mengendong di bahagian belakang.

Dengan mengendong, bayi boleh mendengar degupan jantung ibu dan anak akan berasa lebih selesa serta gembira. Cara ini membolehkan ibu berinteraksi dengan anak dan memudahkan proses komunikasi berlaku.

Jika mengendong bayi dengan betul, orang tidak akan perasan kita sebenarnya sedang menyusukan anak. Selain itu mengendong bayi banyak membantu untuk berkomunikasi dengan anak dan boleh buat kerja dengan senang.

Jika menggunakan kaedah salah akan mendatangkan kecederaan pada tulang tempurung bayi yang menyebabkannya longgar.

Dalam pasaran terdapat pelbagai jenis alat pengendong yang menggunakan material berlainan, jadi ibu bapa perlu pandai memilih kain yang sesuai untuk memberi keselesaan kepada ibu dan bayi.

Posisi bayi ketika dikendong juga perlu betul supaya bayi berasa lebih selesa. Banyak pengendong yang ada di pasaran membuatkan kaki bayi tergantung dan lama kelamaan mereka akan berasa tidak selesa.

Ibu perlu bijak memilih alat pengendong yang boleh membantu kedua-dua paha anak supaya lebih selesa dan tidak mendatangkan mudarat kepadanya.

Jenis pengendong yang dipakai rapat dan ketat akan membuatkan bayi lebih dekat dengan badan ibu dan memudahkan ibu mencium bayi mereka. Ia amat baik kerana akan merapatkan lagi hubungan ibu dan anak. Apa yang penting pengendong ini tidak perlu terlalu rapat dengan dagu bayi kerana akan mengganggu pernafasan.

Ramai ibu yang gemar meletakkan anak mereka dalam keadaan muka bayi menghadap ke depan ketika sedang berjalan di luar rumah. Cara begini tidak elok kerana akan meluaskan pandangan anak.

Bayi menjadi tidak selesa dan mudah meragam kerana mengalami tekanan sekiranya melihat terlalu banyak benda serta boleh mengganggu emosinya.

Lebih baik sekiranya mengendong anak dengan mukanya mengadap ke arah ibu atau meletak di bahagian belakang kerana dia hanya boleh melihat beberapa benda dan tidak mengganggu emosi.

Ini juga boleh memastikan keadaan bayi sentiasa tenang dalam apa juga keadaan dan membantu ibu untuk meneruskan pekerjaan mereka.

Bapa juga perlu ambil tahu semua perkara yang berkaitan dengan penjagaan anak, walaupun ia kadang kala dianggap remeh oleh sesetengah pihak.

Jika sebelum ini kita tidak tahu jika mengendong anak dengan cara yang tidak betul boleh memberi kesan pada kakinya. Apabila sudah ada ilmu, bolehlah dipraktikkan apabila mengendong anak-anak.Memakai pengendong bayi  juga  ada kelebihan tersendiri kerana si ibu boleh melakukan kerja dua dalam satu masa. Malah anak berada dekat dengan si ibu.

Bahkan ia lebih selamat, khususnya ketika berada di tempat awam dan sesak contohnya apabila pergi membeli-belah. Selain itu, kita lebih senang untuk mengawal anak yang tengah lasak dan tidak berasa bebanan kerana badan anak menjadi lebih ringan jika menggunakan kaedah betul,.

Walaupun mengendong atau mendukung bayi dilihat sebagai perkara biasa, ia sebenarnya mempunyai pelbagai kebaikan yang tersembunyi.

Mengendong bayi ini dapat mengeratkan hubungan di antara ibu dan bayi. Hubungan kasih sayang ini terjalin kerana bayi sentiasa dekat dengan ibu ketika didukung. Ketika melakukan kerja atau tugas, ibu boleh mengendong bayi mereka kerana lebih selamat dan memberi keselesaan kepada anak yang masih kecil.

Antara kebaikan yang diperoleh ibu dan anak ialah:

Untuk bayi

Ketenangan - Dapat memberi ketenangan dan keselesaan kepada bayi kerana berada dalam pelukan ibu. Ibu dan bayi bergerak dan melakukan aktiviti bersama. Bayi mendengar suara ibunya ketika bercakap dengan orang lain dan turut merasakan emosi dan yakin ibunya dapat memberi ketenangan padanya.

Mengajar bayi bergembira - Kebanyakan bayi tidak mahu sendirian ketika terjaga kerana memerlukan seseorang berada di sampingnya. Ketika dalam kandungan, setiap saat bayi mendengar suara dan merasai belaian tangan ibunya. Ketika mengendong, ibu mengajar bayi bergembira apabila mengajak anak mereka untuk menyanyi, bercakap dan senyum bersama.

Mengajar mengenai persekitaran - Bayi melihat apa yang dilihat ibunya ketika didukung sambil mengajaknya bercakap untuk mengenali sesuatu yang ada di persekitaran. Dalam pelukan ibu, bayi dapat melihat dan mengamati kejadian di sekitarnya dengan jelas dan selesa selain melihat reaksi muka ibu untuk mengajarnya tentang emosi.

Belajar bercakap - Bayi yang sering didukung lebih mudah bercakap kerana sering melihat dan mengikut percakapan ibunya. Bayi juga mudah diajak untuk bercakap kerana posisinya yang berada pada aras mata dan suara yang jaraknya cukup dekat dengan ibu.


Untuk ibu

Mudah menyusukan anak - Ketika mengendong ia akan memudahkan ibu untuk menyusukan si kecil. Ibu juga dapat memberikan keadaan selesa kepada bayi berbanding ketika tidur.

Sambil bekerja - Mengendong bayi membolehkan ibu melakukan banyak kerja pada satu masa dengan lebih mudah dan tidak perlu menunggu bayi mereka di tempat tidur. Mengendong bayi membolehkan ibu melakukan kerja setiap masa dan boleh mengajak bayi mereka bercakap sebaik terjaga.

Lebih perhatian dapat diberikan - Bayi dalam pelukan amat dekat dengan pandangan memudahkan ibu memerhatikan pergerakan anaknya. Ibu dapat merasai ketenangan dan keselesaan bayi serta memudahkan ibu mengetahui perangai biasa anaknya.

Mudah tidur - Mengendong dapat menidurkan bayi dengan lebih mudah sambil diiringi muzik dan suara merdu ibu. Bayi akan tidur lebih lama kerana merasakan dirinya dipeluk erat ibu mereka.

No comments :

Post a Comment