keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

03 April 2014

penculikkan terbaru di sabah menunjukkan esscom perabihkan duit rakyat...PM najib tak mengaku salah sendiri tapi buat spekulasi salahkan sabotaj sebagai puncanya...



kita mempertikaikan  kredibiliti  pihak berkuasa apabila berlakunya  lagi  penculikan di Semporna, Sabah malam kelmarin, yang mana  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yakin penculikan itu sengaja dilakukan bertujuan untuk mensabotaj hubungan antara Malaysia dengan China yang sudah luka ekoran kehilangan MH370.

Melalui laman Twitternya, Bernama melaporkan, "kerajaan tidak menolak kemungkinan penculikan di Semporna dibuat oleh sesetengah pihak untuk mengerohkan hubungan antara Malaysia dengan China - PM Najib".

Adalah satu yang mengejutkan apabila kumpulan bersenjata itu berjaya menculik mangsanya di sebuah resort di Sabah.Kejadian ini sudah pasti merosakkan imej negara.

Sementara itu, sumber polis berkata, kumpulan bersenjata Abu Sayyaf dipercayai bertanggungjawab dalam insiden penculikan dua wanita di sebuah resort di Semporna dan pihak berkuasa Filipina dan Malaysia ketika ini sedang memburu mereka.

Siasatan awal mendapati insiden penculikan semalam dilakukan oleh kumpulan Abu Sayyaf.

"Abu Sayyaf aktif dikawasan tersebut sejak 15 tahun lalu dan terlibat dalam banyak penculikan," kata pegawai senior polis yang dirahsiakan identiti.

"Dalam kebanyakan kes, mangsa selalunya dibebaskan selepas wang tebusan dibayar. Kes semalam mungkin sama."

Beliau mendedahkan dalam insiden sebelum ini, warga Taiwan, Chang An Wei, 58, yang diculik Abu Sayyaf dibebaskan sebaik wang tebusan dibayar.

"Kumpulan ini tahu selok-belok perairan Filipina dan mahir dalam jalan air sekitar kawasan ini," katanya.

Dalam pada itu, The Star melaporkan pihak berkuasa Malaysia sedang mengawal ketat sempadan perairan merentasi selatan Filipina bagi menjejak penceroboh semalam.

Menurut laporan, mangsa terbaru penculikan ini adalah dikenali sebagai Gao Hua Yun, 29, dari Shanghai, China. Seorang lagi adalah pekerja Filipina, Marcy Dayawan @ Mimi. Mereka dibawa lari dari Singamata Reef Resort.

Kejadian terbaru ini selepas insiden seumpama berlaku tahun lalu: dua kes membabitkan nelayan di atas bot mereka pada April dan pada November pula, pelancong Taiwan diculik dari Pulau Pom-Pom.

November lalu, Li Min Hsu, 57, dari Taiwan terbunuh apabila kumpulan bersenjata merempuh sebuah resort di Pulau Pom-Pom.

Mereka turut menangkap Chang dan membawanya lari dari pulau itu dengan bot.

Chang kemudian dibebaskan oleh pihak berkuasa Filipina Disember lalu dengan berita angin menyatakan selepas sejumlah pampasan dibayar.

Kejadian malam tadi bakal meletakkan Zon Keselamatan Timur Laut Sabah (Esscom) dalam perhatian. Ia meliputi kawasan seluas 1,400 km di pantai timur Sabah dari Kudat ke Tawau.

Ia diwujudkan Mac tahun lalu oleh Najib selepas pencerobohan Lahad Datu oleh militan Sulu sebulan sebelum itu.

Tujuannya adalah untuk memperteguhkan keselamatan maritim di bahagian timur laut Sabah dan mengelakkan ancaman pengganas di perairan Sabah.

1 comment :

  1. Apa orang2 esscom buat. Berapa byk duit rakyat telah dibelanjakan untuk esscom..

    PM buat spekulasi sendiri yang tidak relevan...tapi tak sedar dari kelemahan pemerintahan sendiri

    ReplyDelete