keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

15 June 2014

kunyit jadi ubat penahan sakit...?




FUNGSI kunyit dalam masakan dan turut dijadikan bahan penyembuh perubatan tradisional Melayu.

KUNYIT atau nama sainstifiknya Curcuma longa termasuk dalam salah satu tanaman rempah yang terdapat banyak di wilayah Asia terutamanya di India dan di nusantara.

Sebagai tumbuhan herba, kunyit lazimnya digunakan sebagai rempah ratus dalam masakan masyarakat di Asia.

Namun di Malaysia, kunyit bukan sahaja digunakan dalam masakan, malah ia turut dijadikan bahan penyembuh dalam perubatan tradisional Melayu.

Menurut kepercayaan masyarakat tempatan, kunyit dipercayai berupaya mengubati penyakit-penyakit seperti asma, kekejangan, hipertensi, sesak nafas, hidung berair, batuk, resdung, gangguan hati, tiada selera makan, sakit sendi, diabetes dan luka.

Kehebatan herba ini terletak pada ekstrak pigmennya yang memberikan warna kuning pada kunyit. Pigmen yang dikenali sebagai curcumin itu mempunyai pelbagai khasiat.


KUNYIT berupaya mengawal keradangan sendi dan belakang yang berpunca daripada kerosakan rawan. - Gambar hiasan


UJIAN klinikal menunjukkan pengambilan kunyit lebih baik berbanding ubat.

Pengkaji herba dari Universiti Oxford, Prof. Gerard Bodeker berkata, curcumin adalah antara bahan penyembuh terbaik dalam dunia perubatan tradisional dan moden.

Ujar beliau, curcumin telah terbukti berkesan dijadikan sebagai ubat penahan sakit kerana ia berupaya mengawal keradangan secara dalaman.

“Curcumin bukan sahaja melegakan keradangan atau kesakitan malah ia juga mampu membina semula tulang rawan yang rosak serta memulihkan sendi.

“Kuasa antioksida dalam curcumin juga mampu membaiki kerosakan oksidatif yang berpunca daripada keradangan,” katanya dalam satu temu bual di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sakit sendi

Katanya, kunyit sering kali digunakan secara tradisional dalam mengawal keradangan sendi dan belakang yang berpunca daripada kerosakan rawan.

Rawan adalah tisu kuat yang fleksibel sifatnya dan ada di seluruh tubuh. Kerosakannya bukan setakat menjejaskan pergerakan individu, malah kehidupan seharian.

Ujar Bodeker, hasil ujian klinikal menunjukkan, curcumin lebih berkesan mengawal sakit sendi dan belakang berbanding ubatan antiradang lain yang mengandungi bahan kimia berbahaya.

“Hasil kajian, pesakit yang mengambil kunyit selama lapan minggu mempunyai pengurangan gejala kesakitan sebanyak 44 peratus berbanding mereka yang mengambil ubat-ubatan antiradang iaitu hanya 42 peratus sahaja.

“Ini jelas menunjukkan kunyit lebih baik berbanding ubat-ubatan biasa. Ia juga tidak meninggalkan kesan sampingan seperti pengambilan ubat yang mengandungi bahan kimia,” katanya.

Selain itu, pakar perubatan daripada Pusat Kanser Texas itu turut memaklumkan bahawa curcumin juga mampu meneutralkan radikal bebas yang menjadi punca kepada penyakit kanser.

Tambah beliau, radikal bebas ialah bahan kimia yang meresap ke dalam darah dan merosakkan sel dalam badan.

Justeru, melalui pengambilan curcumin yang mengandungi komponen bioaktif polifenol, ia sedikit sebanyak dapat membantu mencegah tanda-tanda awal kanser.

No comments :

Post a Comment