keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

23 May 2014

malaysia sebagai salah satu tempat yang paling teruk untuk bekerja di dunia



Malaysia menyertai senarai negara-negara yang dianggap tempat yang paling teruk di dunia untuk bekerja kerana ia tidak menjamin hak-hak pekerja , menurut satu kajian oleh Kesatuan Perdagangan Antarabangsa (GKPA ).

Dalam laporan Indeks Hak Global yang pertama kali dianjurkannya , disusun daripada 97 indikator, Malaysia memperolehi score  5 , menyertai Kemboja, Bangladesh, China dan Nigeria dan 19 negara-negara lain .

score  " 1 " diberikan kepada negara-negara terbaik dan "5 " untuk yang paling teruk.

"Negara-negara dengan penarafan 5 adalah negara-negara yang paling teruk di dunia bekerja masuk Walaupun undang-undang itu boleh menyatakan hak-hak tertentu ,kesannya  pekerja  tidak mempunyai akses kepada hak-hak ini dan, oleh itu, terdedah kepada rejim autokratik dan amalan buruh yang tidak adil ,"kata laporan yang dikeluarkan di Berlin.

Sehingga 2012, terdapat kira-kira 12.9 juta orang dalam tenaga kerja di Malaysia. Dianggarkan 6.44 % merupakan ahli-ahli kesatuan sekerja , yang mana kira-kira 53 % adalah pekerja-pekerja sektor swasta , pekerja sektor awam 38% , dan 9% pekerja badan-badan berkanun atau pihak berkuasa tempatan.

Satu contoh baru-baru ini yang didakwa melanggar hak-hak pekerja yang terlibat adalah syarikat penerbangan kebangsaan Malaysia Airlines. MAS mengambil tindakan disiplin terhadap Mohd Akram Osman, Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Penerbangan Atendan Malaysia ( Nufam ), dan 30 orang ahli Nufam lain untuk " perhimpunan haram" .

Langkah itu telah dikritik oleh ramai , termasuk masyarakat awam, dan kesatuan sekerja yang lain. Mereka menyeru MAS untuk mengiktiraf dan menghormati hak-hak pekerja , termasuk kebebasan berpersatuan dan hak untuk menyertai kesatuan sekerja.

Sementara itu, 18 negara, termasuk Denmark, Norway dan Uruguay, mendapat score  1.

" Hak-hak pekerja Kolektif umumnya dijamin. Pekerja bebas boleh mengaitkan dan mempertahankan hak-hak mereka secara kolektif dengan kerajaan dan / atau syarikat-syarikat dan boleh meningkatkan keadaan kerja mereka melalui rundingan bersama . Pelanggaran terhadap pekerja tidak berlaku secara tetap ,cuma melibatkan kira-kira 18 buah negara.

Kaji selidik itu meliputi pelanggaran di 139 negara antara April 2013 dan Mac 2014. Jiran Singapura memperolehi score  3, yang bermaksud kerajaan dan syarikat-syarikat kerap campur tangan dalam hak-hak pekerja kolektif dan gagal untuk menjamin aspek penting dalam hak-hak ini .

Antara penemuan penting dalam laporan GKPA itu ialah kerajaan sekurang-kurangnya di 35 negara telah menangkap atau memenjarakan  pekerja sebagai taktik untuk menentang tuntutan hak demokrasi , gaji yang baik , keadaan kerja yang lebih selamat dan pekerjaan yang selamat.

Dalam sekurang-kurangnya sembilan negara , pembunuhan dan kehilangan pekerja telah biasa digunakan untuk menakut-nakutkan pekerja.

Lapan negara, termasuk Somalia, Selatan Sudan, Palestin dan Ukraine, dengan pelanggaran yang paling teruk hak-hak pekerja diberi score 5 + - yang bermakna bahawa tidak ada jaminan hak kerana pecahan kedaulatan undang-undang .

" Pekerja-pekerja dalam negara dengan penarafan 5 +  hak yang sama terhad sebagai pekerja dengan penarafan 5. Walau bagaimanapun, di negara-negara dengan penarafan 5 +, ini dikaitkan dengan institusi tidak berfungsi akibat daripada konflik dalaman dan / atau pekerjaan melibatkan tentera. Dalam kes, negara-negara yang ditugaskan penarafan 5 +, "kata GKPA .

No comments :

Post a Comment