keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

21 May 2014

semakin banyak aplikasi di platform android semakin banyak bahaya aplikasi palsu yang menyamar dan menjadi ancaman virus



APLIKASI palsu menular di setor telefon pintar.



VIRUS Shield antara aplikasi anti virus palsu pertama dikesan.




CUBA meniru ciri Kaspersky.

Platform Android antara sasaran utama apatah lagi ia diiktiraf sistem operasi paling meluas digunakan dalam telefon pintar yang mengundang kebimbangan dalam kalangan pengguna.

Mengikut laporan peng­­analisis IDC dalam laporannya, ‘IDC Worldwide Mobile Phone Tracker 2014′, pada suku keempat 2013, Android menguasai 78.1 peratus keseluruhan pengguna telefon pintar dunia.


Manakala iOS berada di tangga kedua dengan 17.6 peratus sementara dan Windows Phone di tempat ketiga dengan tiga peratus.

Ia bermakna, jika ha­nya satu peratus pengguna Android terpedaya dengan aplikasi palsu ini, kesannya akan menjadi sangat buruk.

Terkini, Kaspersky Lab menemui dua aplikasi palsu yang cuba meniru produk Kaspersky.

Aplikasi palsu pertama ditemui di Windows Phone Store yang mana ia agak janggal kerana biasanya Google Play Store yang menjadi sasaran berdasarkan tahap populariti­nya.

Penerbitan aplikasi palsu ini menggunakana nama Kaspersky Mobile walhal Kaspersky Lab tidak pernah mengeluarkan produk de­ngan nama terbabit.

Aplikasi palsu ini meminta peng­guna membayar sejumlah wang untuk memindah turunnya yang bermakna pembangun aplikasi palsu ini mendapat bayaran terus apabila pengguna mahu menggunakannya.

Aplikasi palsu kedua pula ditemui di Google Play Store yang sangat popular menggunakan nama palsu Kaspersky Anti Virus 2014.

Sekali lagi tiada produk untuk peranti yang pernah dikeluarkan Kaspersky Lab.

Salinan skrin yang digunakan aplikasi palsu di Google Play Store itu kesemuanya ditiru terus dari aplikasi sebenar Kasper­sky Internet Security untuk Android oleh Kaspersky Lab.

Menurut Penganalisa Malware Kanan Kaspersky Lab, Roman Unuchek, kemunculan aplikasi palsu anti virus berbayar ini bermula dengan Virus Shield di Google Play Store.

“Kini banyak aplikasi palsu seperti ini muncul dengan penipu yang mahu membuat duit mudah ini berjaya menjual beratus malah beribu aplikasi palsu ini kepada pengguna yang kurang teliti dan mudah tertipu.

“Ia ditambah dengan antaramuka dan skrin seakan menyamai aplikasi sebenar,” katanya.

Beliau menjangkakan, aplikasi palsu ini akan terus muncul dan sukar dibendung.

“Apa yang pasti, mekanisma sekuriti yang digunakan penyedia setor aplikasi tidak dapat membendung kemunculannya tetapi pengguna sendiri harus mempunyai kesedaran membandingkan antara aplikasi tulen dan palsu,” kata Unuchek.

Aplikasi palsu bukan pertama kali muncul seperti yang berlaku ke atas Kaspersky Labs. Penjenayah siber akan menggunakan pelbagai eksploitasi yang aktif untuk menyebarkan spyware atau mengaut untung mudah yang boleh digunakan untuk mendapat akses kepada sistem operasi peranti.

Malah, terdapat peningkatan bilangan program jahat dikesan cuba menceroboh kedai aplikasi online, terutama Google Play seterusnya memasukkan aplikasi palsu yang lain pula bertujuan mencuri data semata-­mata.

Walaupun Google me­nyemak dan menapis semua aplikasi baru yang bakal merosakkan rancangan jahat terbabit, masih terdapat ‘lubang bocor’ untuk diceroboh.

No comments :

Post a Comment