keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

16 May 2014

GST ( gila sampai tua ) ahmad kangkung terus menipu...habis semua rakyat nak di tipunya...hanya 10% barangan pengguna naik harga temberangnya...!!!





Tiada kenaikan harga akan berlaku ke atas 48 peratus lagi barangan manakala harga untuk 42 peratus lagi barangan akan menurun, katanya.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan berkata kenaikan harga ke atas bahan keperluan harian selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) hanya akan melibatkan 10 peratus daripada kesemua barangan.

Menurutnya, hanya 10 peratus dari kira-kira 1,000 barangan yang disenaraikan akan mengalami kenaikan harga.

Tiada kenaikan harga akan berlaku ke atas 48 peratus lagi barangan manakala harga untuk 42 peratus lagi barangan akan menurun, katanya.

Tambahnya, harga bagi 90 peratus barangan keperluan harian pengguna akan kekal dan diturunkan, katanya dalam sidang media selepas satu forum untuk mempromosi GST hari ini.

Katanya lagi, kehidupan rakyat boleh diteruskan seperti biasa dan tidak akan terjejas langsung dengan GST, yang dijangka akan mengutip RM9 bilion dalam bentuk hasil tambahan untuk kerajaan.

Ahmad seterusnya menyenarakan kedai yang tidak terjejas dengan GST – pasar malam, pasar tani pada hari Rabu dan Jumaat dan juga pasar ikan.

"Makan asas dikecualikan cukai – beras, tepung, gula, garam, dhal. Begitu juga daging – daging lembu, kambing, ayam, itik dan babi – kesemuanya dikecualikan... telur, sayur, makanan laut seperti ikan bilis, ikan masin dan bekalan air isi rumah juga dikecualikan," katanya.

Katanya, kerajaan akan mendedahkan satu panduan kepada pengguna pada Januari depan untuk memaklumkan mengenai harga yang disyorkan bagi kira-kira 1,000 barangan tersebut.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 689 barangan telah dikenalpasti manakala yang selebihnya sedang dinilai.

Selain itu, kerajaan juga akn menggunakan undang-undang kawalan harga dan pencatutan untuk menghukum peniaga yang melanggar peraturan.

Timbalan Perdana Menteri Tan Seri Muhyiddin Yassin pula akan mengetuai satu jawatankuasa bersama dengan persatuan pengguna untuk membantu mengawal inflasi, katanya.

Ahmad berkata, harga sesetengah barangan akan dikurangkan dengan pemansuhan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) apabila GST diperkenal.

1 comment :

  1. ceh...esok2 dia cakap bukan kuasa kerajaan sebab cuaca dsbgnya..Hutang terbesar rakyat Malaysia ialah hutang rumah dan kenderaan juga keperluan asas. Brg2 pembinaan semestinya dikenakan GST begitu juga dgn brg'n kenderaan..Skrgpun kerajaan masih gagal menurunkan harga kereta spt yg dijanji

    tidak ada cukai yg mengurangkan harga barangan.. itu penipu dan propaganda semata..Ahmad maslan bercerita mengenai end user tp tidak meyentuh mengenai proses pengeluaran produk yg 100% dikenakan GST yg kunun kununnya akan dikembalikan pd rakyat..

    ini manusia otak babi yang di lahirkan umno perosak rakyat

    ReplyDelete