keputusan terkini piala dunia 2014

selongkar di sini

PLEASE PRAY FOR GAZA











Get paid to share your links!

posting terkini

16 May 2014

surat peribadi Mahatma Ghandi kepada anak bakal dilelong




London: Sebuah firma lelongan yang pernah membuka bidaan darah dan wasiat Mahatma Gandhi kini tampil menawarkan tiga pucuk surat yang pernah ditulis tokoh terkemuka dunia itu mengenai kebimbangan terhadap sikap anak sulungnya, Harilal.

Firma lelongan Mullock berharap, set surat ditulis pada Jun 1935 itu dapat mencecah bidaan sehingga £100,000 (RM541,200) Dalam satu daripada surat berkenaan Ghandi menulis: “Kamu perlu tahu, masalah yang kamu hadapi lebih sukar daripada mendapatkan kemerdekaan negara in


“Manu memberitahu aku beberapa perkara berbahaya mengenai kamu.

Dia menyatakan kamu merogolnya sejak dia belum pun berusia lapan tahun menyebabkan dia cedera dan terpaksa mendapatkan rawatan perubatan.” Manu yang dinyatakan Ghandi dalam surat itu merujuk kepada anak perempuan Harilal yang tinggal bersamanya di Sabarmati Ashram.

Dalam satu kenyataan, Mullock memberitahu, surat berkenaan ditulis Ghandi di Gujarati dan berada dalam keadaan baik.

“Ia diperoleh daripada keluarga Gandhi.

“Setakat yang kami tahu, ia tidak pernah didedahkan kepada awam dan memberikan maklumat baru dan penting mengenai hubungan Gandhi dan anak lelakinya yang bermasalah,” kata firma berkenaan.

Dalam satu lagi surat Ghandi menulis: “Sila beritahu aku perkara sebenar.

Adakah kamu masih terbabit dengan alkohol dan perbuatan tidak bermoral? Saya rasa lebih baik kamu mati daripada kembali bergelumang dengan alkohol.” Siri surat berkenaan adalah sebahagian daripada Jualan Dokumen Sejarah Mullock pada 22 Mei nanti.

Pusat lelongan berkenaan sebelum ini sudah menjual 50 barangan peribadi Gandhi yang jarang dilihat termasuk titisan darahnya dengan harga keseluruhan lebih daripada RM1.5 juta.

Aset paling mahal adalah wasiat yang ditinggalkan Gandhi untuk anaknya.

Ia dijual pada harga RM297,656 diikuti selendang yang selalu dipakainya pada harga RM216,477.



No comments :

Post a Comment